60 Elephants. Episodes of a Theory
Michael Klein & Sasha Pirker, 22 min., A/F 2018
Protagonist: Yona Friedman.
Master of Color: Jimi Hennrich, Master of Sound: Andi Pils.
supported by Republic of Austria
distribution/sale/rental: sixpackfilm Vienna
Michael Klein und Sasha Pirker porträtieren in 60 Elephants das Denken und Arbeiten des 95-jährigen französischen Architekten und Humanisten Yona Friedman, der 2018 mit dem Friedrich Kiesler Preis ausgezeichnet wurde. Friedman entwickelte bereits in den 1950-/60er-Jahren Visionen einer mobilen und auf Improvisation abgestimmten Architektur für eine auf Migrationskurs befindliche globale Gesellschaft. Seine Anmerkungen zur gegenwärtigen Flüchtlingsthematik, denen der Film Raum gibt, verraten sein umsichtiges und unaufgeregtes Denken, das sich an sozialen Bedürfnissen und deren sinnhafter Erfüllung orientiert. In einfühlsamen Passagen wird Friedmans ländlicher wie auch urbaner Lebens- und Arbeitsraum vorgestellt, immer von seiner eigenen Stimme aus dem Off begleitet, die den roten Faden des in sich klar strukturierten Filmes liefert.
Der Film beginnt mit einer Raumaufnahme: Lichtreflexe von außen huschen dann und wann über die Wände eines fast leeren Raumes, bevor ihn Friedmans Stimme aus dem Off füllt. Die Wirklichkeit schreibt sich wie zufällig in den Raum ein und bestimmt diesen als dynamisches Potenzial und nicht als in sich geschlossene Entität. Diese Aufnahmen besitzen damit metaphorische Bedeutung für das Werk des Architekten. Dessen Lebenswerk besteht darin, Architektur als ein Offert zu entwickeln, das nicht in sich abgeschlossen ist, sondern den Bewohner_innen Möglichkeiten der Mitgestaltung bietet, die auf Notwendigkeiten der Kommunikation und des sozialen Verhaltens basieren, beziehungsweise diesen erst Sinn verleihen. Dass die Gruppenbildung von sozialen Strukturen bestimmt und limitiert wird, verdeutlicht Friedman in seinem Vergleich mit dem Tierreich, der dem Film den Titel gibt. Wie Friedmans Werk ist auch 60 Elephants Plädoyer für die Realisierbarkeit von Utopien. (Rainer Fuchs)
Yona Friedman´s architectural and urbanistic theories are famous, starting with those of "self-planning". While they date back to half a century ago, they seem to have become topical. Sasha Pirker and Michael Klein film in Paris, at home, but also in the streets, and while his voice supports the images, he will never appear on them himself. A fertile back and forth is set up between the urban landscapes and the provocative wisdom in the voice of this old elephant. (JPR, catalogue FID Marseille 2018)
In 60 Elephants, Michael Klein and Sasha Pirker portray the thoughts and work of Yona Friedman, a ninety-five-year-old French architect and humanist who was awarded the Friedrich Kiesler prize in 2018. Friedman developed visions of an improvisation-capable, mobile architecture for a migrating global society as early as the 1950s and 1960s. His remarks on the current refugee issue, which are presented in the film, reveal his considerate and unagitated way of thinking oriented on social needs and their sensible fulfillment. Friedman´s rural and also urban living and working spaces are presented in insightful passages consistently accompanied by his own voice from off screen, providing a red line through the intrinsically clearly structured film.
The film begins with a shot of a space: from time to time light reflections from outside glide across the walls of a room that is nearly empty before being filled by Friedman´s voice from off screen. Reality inscribes itself into the space as though by chance, establishing it as a dynamic potential rather than self-contained entity. These shots thus possess metaphorical significance for the work of the architect. His life´s work comprises developing architecture as an offer that is not self-contained, but instead, gives inhabitants the opportunity to participate in its design, which is based, or rather, is first given sense by the necessity of communication and social behavior. In Friedman´s comparisons with the animal world, from which the film takes its title, he clarifies that social structures define and limit group formation. 60 Elephants, like Friedman´s work, is a plea for the realizability of utopias. (Rainer Fuchs)
Translation: Lisa Rosenblatt