Sasha Pirker, A 2021, 5 min. 16mm transferred to Video.
Artist/Drawing: Gerlind Zeilner,
Master of Color: Jimi Hennrich,
Master of Sound: Andi Pils.
distribution/sale/rental: sixpackfilm Vienna
Sasha Pirkers Real Time widmet sich der Aufzeichnung künstlerischer Arbeitsprozesse im doppelten Sinn. Pirker dokumentiert mit ihrer Bolex Kamera in Echtzeit das Entstehen einer Zeichnung als Moment der Formfindung. Linien folgen auf Linien, die am Ende des Films sichtbar machen, was dieser üblicherweise im Verborgenen lässt: die Kamera und die Filmemacherin, deren Spiegelbild – ebenso wie ihr eigenes – die Künstlerin Gerlind Zeilner in ihrer Porträtzeichnung festgehalten hat. Anders als jene medienreflexiven Strategien der zweiten Filmavantgarde, die den filmischen Produktionsprozess mittels des eigenen Mediums in den Blick nahmen – man denke etwa an Hollis Framptons und Joyce Wielands A&B in Ontario (1967/1984), bei dem sich die beiden beim Filmen des/der jeweils anderen ablichteten – geht es Pirker um das Verhältnis künstlerischer Medien zueinander. Lotete sie in Closed Circuit, 2013 (2013) die Beziehung zwischen Film und Polaroidfotografie aus, so steht in Real Time die mechanische Reproduzierbarkeit dem Topos der Hand als Ausdruck künstlerischer Kreativität gegenüber. Pirkers Arbeit kann damit zweifelsohne auch als Anlehnung an und Umschreibung jener Filme verstanden werden, in denen die Kamera das „kreative Schaffen“ im Sinne der spontanen, inneren Ausdruckskraft des Künstlers ins Zentrum rückte. Während etwa Hans Namuths Jackson Pollock ’51 (1951) und Henri-Georges Clouzots Le mystère Picasso (1956) dezidiert dazu beitrugen den Mythos des (männlichen) Künstlergenies aufrechtzuerhalten, so wird in Real Time künstlerische Produktion in ihrer untrennbaren Verknüpfung von Technologie und Körper, von Bild und Blick, von Künstlerin und Betrachterin wahrgenommen.
Der von Pirker verwendeten Bolex Kamera und deren materieller und technischer Spezifität kommt dabei besondere Bedeutung zu. Einerseits auf Grund des verstärkten Potentials analoger Medien Arbeitsprozesse sichtbar zu machen. So werden in Real Time die filmischen Aufnahmen durch den Rhythmus schwarzer Bildsequenzen unterbrochen, da das Triebwerk der Kamera alle dreißig Sekunden aufgezogen werden muss. Andererseits wird auch die Zeitstruktur des Films von dessen materieller Grundlage hergeleitet, insofern die drei-minütige Dauer auf der Länge einer einzelnen Filmrolle basiert. Dies wiederum nahm Einfluss auf den Entstehungsprozess der Zeichnung, der an den Zeitrahmen der filmischen Produktion gebunden war. (Bettina Brunner)
Sasha Pirker"s Real Time is concerned in a two-fold sense with recording artistic creative processes. Shooting with a Bolex camera, the filmmaker documents the form-finding creation of a drawing in real time. Line follows upon line only to reveal, by the end of the film, what film normally conceals: the woman with a movie camera – as well as the artist Gerlind Zeilner who has captured their mirror image in her collective portrait drawing. While Pirker explored the relationship between film and polaroid photography in Closed Circuit, 2013 (2013), mechanical reproducibility is the topic of Real Time in terms of the hand as expressive means of artistic creativity. Without a doubt, Pirker"s work can also be seen as referencing and paraphrasing films in which the camera centered upon the creative act in terms of the spontaneous expressive power of the artist. But while Hans Namuth"s Jackson Pollock ’51 (1951) and Henri-Georges Clouzot"s Le mystère Picasso (1956) decisively contributed to sustaining the myth of (masculine) artistic genius, Real Time reveals the inextricable link between technology and the body as well as the gaze of the artist and the observer, central to artistic production.
A pivotal role is also played by Pirker"s Bolex camera and its specific material and technical characteristics. On the one hand, it heightens the potential to reveal the analog work processes: The filmed image is rhythmically interrupted by black leader when the camera motor requires to be manually wound up every 30 seconds. On the other hand, the temporal structure of the film finds its material basis in the three-minute duration of a single film roll. This in turn also influenced the genesis of the drawing which was bound to the time-frame of the filmic production. (Bettina Brunner) Translation: Lisa Rosenblatt
Catalogue Text FID Marseille by Nicolas Feodoroff:
In this short film, using a reflective/reflexive approach as simple as it’s
mischievous – we remember of the final burst of laughter in the overwhelming
Livepan (FID 2014) – Sasha Pirker offers a tête-à-tête between the mechanism of
her Bolex 16mm camera and Gerlind Zeilner’s hand as it draws. Cinema, drawing…
Without spoiling anything, we can point out some of the mechanisms at work,
documented here supposedly in the real time of the film revealing itself before our
eyes during as it develops. First, note the discontinuity of time – the time of the
film, and that of the drawing – despite the deliberately misleading title. The endless
back-and-forth from the surface of the film-reel as the film opens to the initial
blank sheet of paper, from the silence of the 16mm to the scratching of pencil on
paper, from the movements of the mechanical eye to the observing gaze, from
the mechanical equipment to the hand. So there are discrepancies and shifts of
the drawn image and the film, where the two systems of images intertwine, where
we no longer know who’s who, artist or model, in this game of revolving doors
and mirrors, where portrait and self-portrait blend in a shared space. A game
where perspectives and bodies cross paths in the space of the film, uniting Pirker
and Zeilner in a drawing, Pirker’s additional trap door for this film with its impish
transparency. A pleasurable reflection in action on images and the illusions we
bestow on them. Real Time – a single stroke, where technology and the body play
with the perspectives of artist, model, observer and viewer.